Lávka přes Labe spojující centrum města s městkou částí ´Zálabí´ - ulice Pod Eliškou - Na Bělidlech, Nymburk
GPS Souřadnice: 50°10'59.3"N 15°02'28.9"E
HOCHTIEF CZ a.s.
Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5
Lávka pro pěší a cyklisty spojuje historický střed města s městkou částí ´Zálabí´. Navazuje také na cyklistické a pěší komunikace situované podél řeky Labe. Protože je situována poblíž historického obloukového mostu, je také tvořena obloukovou konstrukcí, má však větší rozpětí a podle požadavku investora je bez podpěr v řece. Návrh přemostění, který vypracovala firma Stráský, Hustý a partneři, Brno, získal v architektonicko-konstrukční soutěži první cenu. Proto byl realizován.
Konstrukci lávky tvoří dva, vně skloněné ocelové oblouky, na kterých je zavěšena mostovka z předpjatého betonu. Vzepětí oblouků bylo voleno tak, aby v převážné části nad řekou byly oblouky situovány nad hlavami chodců, a tak nebránily volnému výhledu z lávky a současně, aby nezakrývaly chodcům jdoucím podél řeky pohled na historický most a střed města. Aby oblouky co nejpřirozeněji navázaly na terén, jejich výška se směrem k základům zmenšuje. Odpovídající redukce ohybového namáhání tak umožnila zmenšit velikost základových patek a minimalizovat zásah do břehů.
Protože ocelová konstrukce je natřena šedozelenou barvou, oblouky nevytváří dominantu, ale souzní se stávajícím historickým mostem a krásnou polabskou krajinou. Chodník je osvětlen LED svítidly situovanými v madlech zábradlí. Osvětlení oblouku sleduje jeho křivku, a tak zdůrazňuje jeho přirozenou funkci - překonat překážku. Světla jsou orientována směrem dolů a proto netvoří světelný smog. Jednoduché zábradlí je tvořeno skloněnými sloupky s lanovou výplní. V místě napojení na stávající komunikace jsou navrženy terénní a vegetační úpravy, které přirozeně navazují na polabskou krajinu.
Lávka bezbariérově navazuje na stávající komunikace. Geometrie mostu zaručuje, že plavební kanál o šířce 50 m je bezpečně zachován a podélný sklon mostovky není větší než 7,70%. Po lávce jsou také převáděny telekomunikační kabely.
Popisovaná mostní konstrukce, postavená poblíž stávajícího historickému mostu, využívá podobný konstrukční systém. I když má podstatně větší rozpětí, stávající most nepřehlušuje, ale doplňuje. Je tvořena prvky, které mají lidský rozměr, je pohodlná pro uživatele a její pohyb vyvolaný pohybem chodců anebo větrem nevyvolává u uživatelů nepříjemné pocity. Konstrukce lávky byla postavena s minimálním vlivem na stávající životní prostředí.
Mostovku celkové délky 204 m tvoří spojitý nosník o osmi polích s rozpětími od 16 do 72 m. Mostovka z předpjatého betonu je nad řekou zavěšena na dvou příčně skloněných ocelových obloucích sedmiúhelníkového komorového průřezu. Rozpětí oblouků je 103 m a jejich vertikální vzepětí je 11,25 m. Vodorovná vzdálenost oblouků je proměnná od 1,90 m v jejich patě do 10,60 uprostřed rozpětí. V patě jsou oblouky vzájemně spojeny.
Oblouky mají komorový průřez proměnné výšky od 820 do 1 350 mm a šířky 665 mm. Průřezy jsou ztuženy výztuhami, na které navazují plechy pro ukotvení závěsů. Uprostřed vnější plochy jsou v obloucích vytvořena vybrání, ve kterých je situováno jejich osvětlení. Typické závěsy jsou tvořeny ocelovými tyčemi. V průmětu mostovky s oblouky bylo při montáži vzájemné spojení tvořeno pohyblivými ocelovými klouby. Tyto klouby byly po montáži zabetonovány v krátkých blocích.
Mostovka celkové šířky 5,50 m, kterou tvoří krajní nosníky, středové žebro a mostovková deska, je po 3,0 m ztužena příčníky. Výška středního žebra je proměnná, v zavěšeném poli je jeho výška 350 mm. Ve všech ostatních polích jeho výška 590 mm odpovídá celkové tloušťce mostovky
Krajní pole jsou podepřena šikmými pilíři. Pilíře mají konstantní tloušťku 0,40 m a proměnnou šířku. Rozšiřují se od jejich vrcholů, kde navazují na střední mostovkové žebro, směrem k základům podepřeným mikropilotami.Technologii stavby navrhl zhotovitel mostu. Střední část mostu byla smontována na břehu a následně byla na lodi dopravena na projektované místo, kde byla zavěšena na montážní podpěry a vyzdvižena do projektované polohy. Dále byly k takto smontované konstrukci přivařeny krajní části oblouků. Následně byla oblouková konstrukce u základů rozepřena a montážní kabely byly zrušeny. Oblouk s táhlem byl tak transformován do pravého oblouku. Následovala montáž skruže krajních polí a jejich betonáž. Potom byla vybetonována a předepnuta krajní pole. Následně byly naneseny chodníkové vrstvy tvořící izolaci konstrukce, bylo osazeno zábradlí, dilatační závěry a osvětlení.
Funkce konstrukce byla ověřena detailními statický a dynamickými zkouškami, které potvrdily předpoklady návrhu a kvalitu provedených prací. Stavba konstrukce byla zahájena v září 2020, uvedena do provozu byla v listopadu 2021